Thursday, November 25, 2010

Beban atau Impian??


Assalamualaikum. 

   Kadang-kadang aku selalu terfikir adakah aku ini sering menjadi beban atau impian kepada parents aku. Baiklah, kepada yang sedia maklum dah tahu tak apa yang tak tahu lagi, aku merupakan anak pertama daripada 5 orang adik-beradik. Biasanya anak sulung nie lah kan parents sering meletakkan tanggungjawab dan harapan yang tinggi (mcm ayat krgan pulak). 

  Kalau korang tak tahu, cubalah tanya kawan1 korang yang anak pertama. Tak tahulah kalau aku sorang je ke yang rasa kan. Kadang2 impian yang diletakkan terlalu tinggi dan bagi aku susah nak capai. Contohnya, dapatkan pointer 4.00. aku cakap terus terang kat sini, aku bukanlah pandai sangat pun, belajar pun kadang2 masuk, kadang2 tidak. Aku jenis kalau blajar kena ulang balik bende tue, bukan jenis yang sekali blajar terus masuk. Bila harapan yang terlalu tinggi d’letakkn ke atas aku, aku rasa “woo”. Faham tak? 

Nielah parents aku *ade gak si penyibuk kt tepi tue =,=
  Macam nielah, kalau aku tak dapat nak capai benda tue rasa macam sia2 je, macam tak bergunalahkan. Macam ctoh, waktu UPSR dulu aku dpt 4A 1B. Lepas tue, baru2 nie adik last aku yg pmpuan pulak tue dapat 5A. parents aku punya bangga smpai dok ckap benda yg sama b’ulng2 kali. Aku? Aku mmg lah bngga kat adik aku tue, tapi aku x tunjuk. Aku mmg mcm tue.
  
  Kadang2 tue aku rasa sorg2 je bile kat rumah. Yelah, nak kawan dgn siape je. Adik2 aku yg bawah lelaki, susah lah nk cerite ape, yg last pmpuan tapi umur jarak. Pastue dia tue mmg ank mnje (tak tipu). So, kat rumah aku b’kawanlah dgn lappy aku (syang kau lebey lah lappy!). Tapi aku terus trang ckp kat sini, aku mmg degil, admit that. Maybe sbb tue aku slalu kene ……… 
  
  Tak apelah, padan muka aku, sape suruh degil kan. Ada jugak niat nak ubah prangai nie tapi ntahlah. Org dulu2 slalu ckp “Buat baek b’pada2, buat jahat jgn sekali”.  Apa2 pun aku mesti buktikan kat parents aku yg aku boleh buat diorg bngga kat aku. Satu hari nnti…. Aku boleh!!


Adik2ku

*Love ur family 1st coz they are da only 1 u can hope….
*1 more things, x de family sapelah kita kan…

2 comments:

Juwita Kirana said...

ezza.. aku tau kau boleh sbnrnya! aku tau kau eorg yg kuat. u just have to hit the button.

anyway, aku sbg roommate kau mengesahkan yg kau sememangnya DEGIL!!!

ezzara said...

tanks kawan... aq tau ko pun ank sulung, msti ade rase skit2 cam aq...

hahaha... DEGIL itu sifat aq... huhu
:)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

my little tortoise *cuba pegang tortoise tu (guna cursor lah) --'