Friday, May 20, 2011

mencari ketenangan

Assalamualaikum semua dan hai. Hari ni just nak share sesuatulah dengan korang semua,  antara cara untuk kita sebagai manusia mencari ketenangan dalam hidup. (giler poyo ayat aku -,-'')

Oklah, aku bukan bajet nak menunjuk baik ke, pandai ke, tapi helo.. kalau tak boleh nak sharekan, baik tak payah ada belog, sebab aku rasa salah satu tujuan berblogging ni kita nak share apa-apa je pendapat kita selain kita cerita pasal hidup kita ke, kekasih ke, errrrr boleh jadi menyampah kalau macam ni lah <---- ce klik ce klik. Betul tak?

So, ini pendapat akulah antara cara untuk kita dapatkan ketenangan bila kita rasa ada masalah ke, hati rasa tak sedap ke kita cuba cara-cara ni.
p/s : aku letak benda ni tak ikut susunan, tak bermakna yang first tu yang kita kena buat dulu (faham tak?)

1.Cerita.
Bila ada masalah, kita luahkan. Kalau korang seorang yang jenis tak tahu atau tak suka nak luahkan masalah dekat orang (lebih kurang macam akulah) korang menulis. Contoh, buat satu diari khas untuk diri kau, tapi tak payahlah nak tayang-tayangkan kat orang pulak apa yang kau tulis dalam diari kau, -,-''  baik pergi update status kat fesbuk je. Sebab apa, dalam diari ni, kira dah macam dunia sendiri dah. Kita boleh tulis apa-apa je yamg kita nak, kita nak tulis ayat-ayat jiwang ke, ayat-ayat sempoi ke, ayat yang kita sorang je paham ke atau kau nak maki-maki atau carut-carut (suka part yang ni -,-'''' ) lantak koranglah, sebab apa korang je yang akan baca diari tu, betul tak? TApi kalau korang ni pulak jenis yang tak suka jaga barang, malas nak ada diari ni, korang tulis je, luahkan, conteng-conteng kat atas satu kertas. Haaah, aku kadang-kasdang suka buat benda ni. Bila rasa dah puas hati, rasa dah tenang sikit hati tu korang buang terus kertas tu. Lepaskan geram kat kertas tu, suka hatilah nak bakar ke, koyak ke, lempar kat muka orang (yang ni aku tak galakkan). Janji korang happy ^____^

2. Listen to the music guys.
Hahaha, bajet benau aku speaking-speaking -,-'''  eh biarlah, nak maju. Betultak? Ok, balik-balik. Dengar lagu, aku rasa yang ini pun membantu. Kalau korang tengah sedih-sedih, dengar ni ELAKKAN dengar lagu-lagu yang sedih-sedih contoh macam lagu Taylor Swift-Breath (tapi aku rasa lagu ni kalau kita memang tak sedih pun boleh jadi nanges -,-'''  gembing). Sebab apa tau, aku pernah terbaca satu majalah dia kata DON'T listen to sad songs. Kalau ikut pendapat akulah kan, memang ada baiknya, sebab bayangkan bila korang tengah sedih-sedih, tetiba ada orang pasang lagu sedih-sedih, kuat-kuat pulak tu, rasa nak nanges kuat -kuat tak? -,-'' aku baling je selipar kat orang tu (jangan buat eh, aku memain je). Pasanglah lagu yang kena dengan jiwa korang, contoh lagu yang jerit-jerit, rock kapak ke, then pakai earphones kau melalaklah sorang-sorang, tapi make sure korang nyanyi kat tempat sendirilah, ni kalau pergi tempat public, tak ke naya dah satu kes menyusahkan orang nak kena hantar korang pergi wad sakit mental. -,-''''. Kalau memang tak boleh jugak, pasang bacaan ayat-ayat suci Al-Quran, bacaan Yassin ke. Dengar, aku sure memang korang akan tenang. Yakinlah. KAlau takde pergi download, movie, lagu korang boleh download, ayat Al-Quran tak boleh? -,-''

3.Muhasabah Diri
Aku nak cakap benda ni pun segan, sebab aku macam tak layak je, tapi aku bukan apa aku nak share pendapat aku & pengalaman aku je. Apa maksud aku muhasabah diri? MAcam ni, bila ada sesuatu yang menimpa kita kena ingat balik apa salah kita. Kita jangan dok asyik nak cari salah orang je, menyampah je tahu tak, cari salah kita dulu. Ni ayat febret aku since form 2 lagi, "Nilai kesilapan diri kita dahulu, baru kita menilai kesilapan orang lain." Aku tahu sebagai manusia, sebab aku pun manusia macam yang lain-lain je, cuma perangai jelah yang tak sama. Kita ni kadang-kadang tak pernah nak pikirkan diri sendiri, asyik nak pikirkan orang je. Nak pikirkan orang tu ada masalah ke? Dah makan ke belum dia? Tadi jawab exam boleh ke tak? Sihat ke tak? Dia marah kita ke? Bukan bermaksud nak jadi "penjual ikan" atau pentingkan diri, tapi kadang-kadang kita memang kena fikirkan pasal hidup kita. Bila pikirkan diri kita, kita manjakan diri kita. Bukan manja maksud gedik-gedik, taklah. Paham tak? Macam baru-baru ni, ni based on experience eh, aku ada masalah (nak kata Lenka-Trouble Is A Frend) aku memanglah mula-mula tu sedih aje, tak tahu nak buat apa dah, hati ni berat sangat, tapi start malam tadi aku dah boleh terima dah. Aku zikir, zikir senang je kan, baring pun boleh buat. Lepas tu sebelum tidur tu kita ambil wuduk, rasa tenang je. And lepas tu kita mintak maaf dekat orang, bukan apa, kita mana nak tahu ajal tu nak datang bila kan. Memanglah susah je nak cakap dengan ikhlas sebab Sorry Seems To Be The HARDEST Word. Kita ingat balik dosa kita (adooi, memang banyak dosa aku T,T''') kita mintak ampun, dengan siapa dengan Pencipta kita. :)

Ok, rasa dah macam panjanglah pulakkan. AKu bukan nak menunjuk tahu ke, pandai ke, baik ke, tapi cuma nak share je. Kalau ada tersilap kata, again wa mintak maaf. Kalau rajin, ceritalah apa yang korang buat kalau nak cari ketenangan? ^___^

Main game ni, tenang tak tenang? sape menang bagitahu aku.  GAME<--- ce klik, ce klik

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

my little tortoise *cuba pegang tortoise tu (guna cursor lah) --'